Η Ευρώπη γεννήθηκε από το «Σχίσμα»

Το Αι Λέξεις στην παρουσίαση του βιβλίου

«Η Ευρώπη γεννήθηκε από το «Σχίσμα»»

Η Ευρώπη γεννήθηκε από το «Σχίσμα»

Το Αι Λέξεις βρέθηκε στην παρουσίαση του βιβλίου Η Ευρώπη γεννήθηκε από το «Σχίσμα» του Χρήστου Γιανναρά, Εκδόσεις Ίκαρος, στο βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟΣ και σας παρουσιάζει ένα μικρό μαγνητοσκοπημένο απόσπασμα.

Προσωποποίηση της ευγένειας, της ψύχραιμης και νηφάλιας ματιάς, της διεισδυτικής και αναλυτικής γραφής, ένας από τους σπουδαιότερους Έλληνες διανοητές, ο Χρήστος Γιανναράς, παρουσίασε το καινούργιο του βιβλίο που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2015 και εξαντλήθηκε μόλις τον Σεπτέμβριο. Ένας αναστοχασμός/απάντηση πάνω στο βιβλίο του κορυφαίου Γάλλου μεσαιωνολόγου Ζακ Λε Γκοφ «Η Ευρώπη γεννήθηκε τον Μεσαίωνα;»  που χαράζει νέες ατραπούς στο πεδίο της σκέψης και δημιουργεί χώρο για εξαιρετικά ενδιαφέρουσες και καίριες συζητήσεις. Ένα εξαιρετικό, στοχαστικό κείμενο, που αναλύει, τεκμηριώνει επιστημονικά και θεμελιώνει εν τέλει μια μορφή σκέψης που τείνει να εκλείψει στην γλίσχρα πνευματική δραστηριότητα των καιρών μας.

Διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου :
«Το σήμερα έρχεται από το χθες, το μέλλον αναδύεται από το παρελθόν». Από το χθες προέκυψαν δύο πολιτισμικά «παραδείγματα» καθοριστικά της ανθρώπινης Ιστορίας: Το ελληνικό κοινωνιοκεντρικό και το δυτικοευρωπαϊκό (μεταρωμαϊκό) ατομοκεντρικό «παράδειγμα». Αντιθετικά τα δύο «παραδείγματα», ασύμπτωτα, η πραγματοποίηση του ενός προϋποθέτει τη συνεπή άρνηση-απόρριψη του άλλου. Ο παγκοσμιοποιημένος σήμερα πολιτισμός της «Δύσης» είναι η αντιστροφή των όρων του κάποτε ελληνικού πολιτισμού, το αναποδογύρισμα (σαν αντεστραμμένο γάντι) των προϋποθέσεων και των στόχων του. 
Η υπενθύμιση αυτού του κοσμοϊστορικού «Σχίσματος» πιθανόν να καρπίζει προσωπικές αντιστάσεις στον πρωτογονισμό του ατομοκεντρισμού και της χρησιμοθηρίας – στον ριζοσπάστη μηδενισμό» (radikale Nihilismus) που ο Nietzsche κατάγγελνε σαν τον φρικτότερο εφιάλτη για την Ευρώπη. 
Το Αι Λέξεις σας παρουσιάζει ένα μικρό μαγνητοσκοπημένο απόσπασμα της ομιλίας του σπουδαίου διανοητή, στο οποίο μιλάει για τον τεράστιας σημασίας ρόλο του Αυγουστίνου στην σχεδίαση και στην πλήρη κατίσχυση της θεοκρατίας και της θρησκειοποίησης της Δύσης και περαιτέρω στη διαμόρφωση του ατομοκεντρικού δυτικού πολιτισμικού παραδείγματος. Όπως αναφέρει ο συγγραφέας μια πολύ μεγάλη λεπτομέρεια καθοριστικής σημασίας είναι ότι ο Αυγουστίνος δεν έμαθε ποτέ Ελληνικά και δεν μελέτησε ποτέ κείμενα της αρχαίας Ελληνικής γραμματείας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s